Ragnhilds akademiske hjørne
  • Blogg
  • Hverdagen
  • Om oss
  • Akademisk ridekunst
  • AR-blogger
  • Kontakt

Bittet - en informasjonskanal!

22/1/2014

28 Comments

 
Det stilles ofte spørsmål om hester som er vanskelige å ri. De vil ikke svinge, de stiver av i halsen, de er ulydige, og de går ikke som de skal. Hvordan fikser man det? Jo, bytt bitt!
Prøv todelt, prøv tredelt. Fullsjekk, halvsjekk. Kimblewick, eller pelham. Gummi, lær eller skumgummi. Sterkere bitt, svakere bitt, ja, kanskje til og med bittløst! Bare bytt bitt, så løser problemet seg!

Eller...?
PictureHvor er magien i metallet?
Jeg lurer: Hvordan skal et bitt - et metallstykke, få hesten til å på magisk vis bruke bakbeina sine bedre? Hvordan skal et bitt - et metallstykke, få hesten til å på magisk vis bli kjempemyk i kroppen? Hvordan skal et bitt - et metallstykke, få hesten til å på magisk vis til å “gå bedre”?

Hvis dette bittet, dette metallstykket skulle være så magisk som det ofte blir fremstilt som, så hvorfor er det ingen som har lagd en megastor forretningside av dette? Hvorfor er det ingen som selger “på tøylen-bittet”? Hvorfor er det ingen som selger “hopper høyt-bittet”? Hvorfor er det ingen som selger “piaffe-bittet” som jeg kunne brukt hvis jeg skulle trent piaffe?

Og ikke minst, hvis denne metallstangen i munnen på magisk vis kan gjøre hesten både sterkere og smidigere, så burde det vel fungere på meg og?

Picture
Jeg prøvde å gå ned i spagaten med en tredelt trinse. Det funket dårlig. Så prøvde jeg med et stangbitt, men jeg blei ikke noe smidigere. Kanskje det hadde fungert hvis jeg brukte bittløst?
Ser det teit ut? Det er ofte slik det fremstilles. Hesten er stiv og vanskelig å ri, prøv og bytt bitt, og dine problemer løses!

Hvordan kan en metallstang løse problemene mine?

Skal jeg fortelle en hemmelighet? Den kan ikke det!
Bittet i munnen skal fungere som en informasjonskanal gjennom toveiskommunikasjon, ikke som en problemfikser for stive kropper. Du skal kunne kjenne i hånden at hesten for eksempel er tung. Da er det setet og sjenklenes oppgave å fikse det problemet. Ikke bittet! Du kan kjenne i hånden at hesten ikke vil stoppe. Da er det trening som skal fikse det problemet. Ikke bittet!

Bittet skal ikke fikse problemer, bittet skal gi informasjon om problemene. Man kan kommunisere med bittet, men man skal ikke ha en monolog. Kommunisere, ikke kommandere. Hør etter hva hesten forteller deg.
Picture
Å forsøke og fikse rideproblemer med bittet kan gi ordentlig ufine reultater. En hest skal aldri ha antydning til sår i munnvikene på grunn av bittbruk. Denne hesten ble ridd på trinsebitt.
Mange sier at “hesten er så tung på bittet”. Det som skjer når hesten er tung på bittet er at hesten ikke bruker bakbeina sine ordentlig, og bærer ikke slik den skal i balanse. Dermed søker den ekstra balanse i hånden din. Da må ridningen din fikse det problemet, ikke bittet.

Du kan gjerne sette på et “sterkere” bitt (som bare betyr at du må ta mindre for å få samme effekt som med et “svakere” bitt), men tror du virkelig at et “sterkere” bitt får hesten din mer løsgjort i kroppen? Tror du at et sterkere bitt gjør hesten din mer smidig? Eller sterk? Eller lydig? Og ikke minst: Tror du at å sette på hesten et sterkere bitt gir hesten mer lyst til å strekke seg frem til hånda di? Eller tror du at den kanskje kan bli lett i hånda fordi den vil unnvike det ekstra presset du gir? Ender du da med en hest som går ærlig frem til hånda? Ender du da med en hest du har kommunisert med, eller kommandert?
Picture
Hva hjelper det at bittet sies å være "mildt", når hånden er hard? Bittet er et baucher bitt.
Picture
Et "sterkt" bitt brukt som informasjonkanal, og ikke kommandosentral. Hvilke av disse to bittene over oppfatter hesten som sterkest?
Et bitt, en metallstang skal ikke løse problemene dine med hesten. Det kan ikke løse problemene dine med hesten. Det er det ridningen din som må gjøre. Og nei, hesten blir ikke sterkere og smidigere på en uke. Ikke på en måned heller. Men ta tiden til hjelp, så blir du garantert bedre, og da blir hesten også bedre. Og bedre og bedre og bedre. Todelt, tredelt, stangbitt eller bittløst.
Det er treningen som er nøkkelen, ikke bittet!
28 Comments
Matilde Brandt link
22/1/2014 04:35:24

Bøyer meg i støvet i et eneste stort AMEN Ragnhild!! Verdens mest konstruktive kommentar, check!

Reply
Ragnhild
22/1/2014 17:36:33

Hehe, takk for verdens mest konstruktive kommentar ;)

Reply
Silje Mari link
22/1/2014 05:10:21

Takk for et flott skrevet, og ikke minst veldig inspirerende innlegg!!

Reply
Ragnhild
22/1/2014 17:37:13

Veldig hyggelig du likte det, og finner inspirasjon i det :)

Reply
Tina Elisabeth
22/1/2014 05:25:59

AMEN!

Reply
Ragnhild
22/1/2014 17:39:20

:)

Reply
Ida
22/1/2014 06:37:53

Beste bloggen jeg har lest på lenge! Fantastisk. Håper mange leser denne :-)

Reply
Ragnhild
22/1/2014 17:37:52

Så hyggelig at du likte bloggen! Er morsomt (og litt skummelt) hvis mange leser den :)

Reply
Marita
22/1/2014 15:59:27

Amen!!! Godt at noen skjønner det :D

Reply
Ragnhild
22/1/2014 17:38:31

Takk for kommentar, og så hyggelig at vi er enige :)

Reply
Julie
22/1/2014 16:23:33

Litt lite saklig å absolutt måtte vise hest som gaper i smerte på "dressurbitt", og en harmonisk hest ridd akedemisk? ;)

Reply
Ragnhild
22/1/2014 17:35:55

Kan ha noe med at det var den slags illustrasjonsbilder jeg hadde liggende for hånd :) Og hvorfor er bruken av bildene "litt lite saklig"? Hva mener du egentlig med det begrepet?

Jeg mener at bildene viser poenget, at et "mildt" bitt ikke nødvendigvis trenger å være mildt, og at et "sterkt" bitt ikke nødvendigvis trenger å være sterkt, eller er du kanskje uenig i det?

Poenget med illustrasjonsbilder hadde jo vært litt dumt hvis de viste det motsatte av hva jeg skriver, altså at en hest går fint på et "mildt" bitt og gaper på et "sterkt" bitt :p

Reply
Christina Tokerud
22/1/2014 19:19:32

Jeg synes det er viktig å påpeke at bytting av bitt KAN løse eventuelle problemer med hesten. Hester er forskjellige og trives med forskjellige type bitt. Det er jo også et kjent problem at mange rir med et feiltilpasset bitt, som ofte er for stort til hestens munn! I slike tilfeller kan et nytt og mer passende bitt gjøre hesten mer fornøyd. Og ikke minst bli lettere å kommunisere med.
Jeg regner vel med at du har sett bort i fra det når du har skrevet bloggen?

Uansett, så er jeg veldig enig i det du skriver. Det finnes ingen magiske bitt som løser eventuelle problemer med hesten (tatt i betraktning at bittene passer).
Jeg har jo også hørt flere snodige uttalelser om at bittet må til for at hesten skal kunne bruke bakparten riktig. Men hva har egentlig munnen med bakparten å gjøre? Ja, bittet er en kommuniksjon- og informasjonskilde. Men ikke en løsning på det du vil oppnå.

Det er ingen tvil om at det er ridningen som må løse eventuelle problemer med hesten og ikke bittet. Men det er ofte vanskeligere gjort enn sagt.

Likevel er det kunnskap det handler om. At man er bevisst på hva man gjøre og hvorfor man gjør det. Det er noe av det viktigste tror jeg.

Håper flere leser denne bloggen! :)

Reply
Ragnhild
23/1/2014 02:55:55

Selvsagt KAN et bittbytte hjelpe visse hester når bittet er et problem. Utelukker alldeles ikke det :) Men et bittbytte kan aldri gjøre hesten smidigere eller sterkere uansett hvaslags bitt man bytter til. Det kan hjelpe deg på veien, men ikke løse problemet ditt.

Greia er at når man skriver noe, og ønsker å få frem et poeng, så er man nødt til å vinkle og spisse litt for å virkelig understreke det man mener. Det virker det som jeg har fått til med denne bloggen. Men jeg utelukker alldeles ikke at det å bytte bitt kan hjelpe, men det løser ikke problemet. Vi er heldigvis ganske enige :) Og du har helt rett i at kunnskap er det aller viktigste en hesteeier jobber for å tilegne seg! :)

Reply
per waaler link
23/1/2014 02:17:24

Hei Ragnhild. Du er flink, og skriver ting som må skrives. Jeg har et eksempel på det motsatte, men det avkrefter ikke det du skriver. Hos nye elever bytter vi ofte bitt, men til mykere, ofte gummi bitt. (de svarte, ikke plast) Grunden er for at hesten ikke skal grue seg for å möte kontakten. Når vi rider er det tankene vi styrer först og fremst, og tankene (til hesten) styrer handlingen. Vi pleier å si til elevene: tenk deg selv med et bitt i munnen, töyler som går over dine skuldre, og en person som står bak deg som holder töylene. Nu, skriv en liste av de du stoler nok på til å holde i andre enden. Kort liste? Vårt mål er å väre höyest på den listen, för mor mor, og eneste måten er igjennom erfaring. Det er slik vi lärer å stole på noen, og det er slik med hestene også. Og för noen tenker at gummi bitt lager friksjon, la meg si at friksjon krever bevegelse, og det er aldri noe mål å ha bevegelse i bittet/munnen. Så, konklusjon: Mykere bitt= mindre spenning. spenning gir hardhet. (tenk på dine magemuskler hvis du er i ringen med Braekhus!(bokseren) Og tung kontakt kommer fra ubalanse, og skal kun bli lett fra balanse, ikke fra at smerte. Sorry for teori utbruddet mitt. Stå på.

Reply
Ragnhild
23/1/2014 02:48:07

Hei Per og tusen takk for lang og god kommentar! Vi er absolutt enige. Selvsagt vil det på flere hester hjelpe å bytte bitt i visse situasjoner, men nå er det en gang slik at for å "slå igjennom" med et budskap på nett, så er man nødt til å vinkle og spisse ting litt, slik man en gang lærte i sin journalistutdannelse ;) Igjen - tusen takk for at du tok deg tid til å ha et lite teoriutbrudd i bloggen min :)

Reply
Merete
23/1/2014 03:03:51

Utrolig bra innlegg! Er nok mange som burde tenke på dette!!

Reply
Ragnhild
23/1/2014 03:46:44

Tusen takk for det! Hyggelig du likte det :)

Reply
Julie
23/1/2014 03:30:08

Syntes det var lite saklig da du (som alle andre akademiske) driver med svartmaling av dressur. ;) Tror det eller ei så driver vi ikke alle med rollkur og rykking i munnen.

Reply
Ragnhild
23/1/2014 03:56:07

At denne bloggen er svartmaling av dressur er dine ord, uten at jeg helt skjønner hvordan du får dette til å være svartmaling av dressur. Dette er en blogg om bitt, og bitt bruker både akademiske ryttere og moderne dressurryttere, samt sprangryttere, feltrittsryttere, islandshestryttere, westernryttere, distanseryttere osv. Jeg har ikke denne bloggen skrevet noe som helst om at "dere alle" driver med rollkur og rykking i munnen? Da leser du isåfall ting som ikke er skrevet.

Men hvis du mener det jeg skriver i denne bloggen er feil, så skal du selvsagt få lov til å mene det :)

Kan forøvrig, for infoens skyld, legge til at hesten det er bilde av over, med baucherbittet er en feltrittshest, hvis det gjør inntrykket ditt noe bedre.

Reply
Pernille link
23/1/2014 03:49:11

Bra skrevet blogg, er enig i det meste du skriver :) Men så er det jo slik at det er viktig å finne et bitt hesten trives på også. Om det løser noen store problemer eller gjør hesten mykere å bytte fra tredelt trinse til muffestang (f.eks), det gjør det nok ikke. Men om hesten trives bedre på det, vil den slappe av mer og bli lettere å jobbe med :)

Men skjønner jo at dette er satt på spissen, som du skrev over her, for å få frem et poeng. Artig at så mange har engasjert seg også! :)

Reply
Ragnhild
23/1/2014 04:02:59

Selvsagt er det viktig å ha et bitt hesten er komfortabel med i utgangspunktet for å få jobbet fornuftig. Det er bare ofte det blir det fremstilt som at bittbytte skal løse alle problemer, og det håper jeg de aller fleste kan være enig i at det ikke gjør ;)

Reply
Pernille link
23/1/2014 08:43:58

Det er jeg helt enig i :)

Kristine Dommerud
23/1/2014 04:57:38

AMEN til dette Ragnhild! En utrolig bra blogg :) Men er jo også som vent her, det kan hjelpe å bytte bitt, men det at man bytter "løser" jo ikke så mye, hvis du skjønner. Nei, Ragnhild, dette var utrolig bra, nyttig og inntressant lesing! :)

Reply
Danielle
23/1/2014 15:10:57

Tusen takk, dette er noe mange må tenke på! Veldig bra skrevet, skal ta dette med meg videre c:

Reply
Ragnhild
20/2/2014 17:10:16

Hyggelig du likte det, og at du synes det var bra skrevet :) Selv takk for kommentar :)

Reply
Tanja Madsen
20/2/2014 05:33:46

Godt og viktig innlegg! Det er ikke til å unngå at jeg følte meg en smule truffet nå som jeg nettopp har begynt å prøve ut Kimblewick framfor vanlig trinsebitt :D Prøver å skolere meg selv og omskolere en traver, så jeg sender deg en mail, jeg, og håper du har tid. Tipper du har gode råd å komme med :)

Reply
Ragnhild
20/2/2014 17:12:01

Hyggelig du likte innlegget mitt, Tanja! Det er ikke slik at det er helt feil å skifte bitt i alle tilfeller, så ikke føl deg helt trykt ned i grusen ;) Du får ta kontakt, så skal jeg se om jeg kan rekke å svare deg :) Lykke til med traveren din! Et spennende prosjekt vil jeg tro!

Reply



Leave a Reply.

    Bloggen

    Her leser du om dagligdagse hendelser, funderinger, tanker og skriblerier rundt alt som har med hest å gjøre. Noen med litt mer substans og tyngde enn andre.
    Ønsker du å lese de bloggene som er litt mer enn hverdagsblogger tar du en titt på fanen "AR-blogger".

    Arkiv

    January 2022
    March 2021
    February 2021
    January 2021
    July 2020
    June 2020
    May 2020
    April 2020
    January 2020
    April 2019
    March 2019
    January 2019
    November 2018
    September 2018
    August 2018
    July 2018
    June 2018
    May 2018
    April 2018
    March 2018
    February 2018
    January 2018
    December 2017
    November 2017
    October 2017
    September 2017
    August 2017
    June 2017
    May 2017
    April 2017
    March 2017
    February 2017
    January 2017
    December 2016
    November 2016
    October 2016
    September 2016
    August 2016
    July 2016
    June 2016
    May 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    January 2016
    December 2015
    November 2015
    October 2015
    September 2015
    August 2015
    July 2015
    May 2015
    April 2015
    March 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014
    November 2014
    October 2014
    September 2014
    August 2014
    July 2014
    June 2014
    May 2014
    April 2014
    March 2014
    February 2014
    January 2014
    December 2013
    March 2007
    February 2007
    January 2007
    December 2006
    November 2006
    October 2006

    Kategorier

    All
    Abbe
    Akademisk Ridekunst
    Arbeid For Hand
    Bakkearbeid
    Barfot
    Bobbie
    Diverse
    Isco
    Kjøring
    Kurs
    Longering
    Løs
    Løshopping
    Rideøkt
    Sprang
    Teori
    Tur

Proudly powered by Weebly
  • Blogg
  • Hverdagen
  • Om oss
  • Akademisk ridekunst
  • AR-blogger
  • Kontakt